|
Anunţ privind programul de lucru cu publicul |
05 iunie 2025
Vă informăm că, în data de 09 iunie 2025, Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale nu vor avea program de lucru.*
*Conform Legii nr. 53/2003 - Codul Muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit căreia a doua zi de Rusalii este declarată zi de sărbătoare legală în care nu se lucrează.”.
|
ANUNȚ privind Biroul Teritorial Rădăuți |
04 iunie 2025
Activitatea Biroului Teritorial Rădăuți (Oficiul registrului Comerţului de pe lângă Tribunalul Suceava) se desfăşoară în ziua de miercuri, în intervalul orar 9:00 - 13:00
|
INFORMARE privind suspendarea temporară a serviciului de furnizare informații privind beneficiarii reali, pentru categoriile de solicitanți prevăzute la art. 19 alin. (8) lit. c) (persoane fizice și juridice), din Legea 129/2019. |
27 mai 2025
Începând cu data de 26 mai 2025, ca urmare a intrării în vigoare a Legii nr. 86/2025 privind modificarea şi completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, accesul la Registrul beneficiarilor reali (RBR) pentru categoriile de solicitanți prevăzute la art. 19 alin. (8) lit. c) (persoane fizice și juridice) este suspendat temporar.
Vă asigurăm că depunem toate eforturile pentru reluarea serviciului în cel mai scurt timp posibil. Vom reveni cu detalii privind noile condiții de acces.
Situaţii statistice aprilie 2025
14 mai 2025
Oficiul Naţional al Registrului Comerţului a publicat situaţiile statistice, întocmite după criterii de interes public, în baza datelor din registrul comerţului central computerizat la data de 30 aprilie 2025 … află mai multe
|
Comunicat privind stadiul soluționării cererilor înregistrate la ONRC |
12 mai 2025
Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) continuă demersurile pentru asigurarea unui serviciu public eficient, transparent și predictibil, în beneficiul profesioniștilor care interacționează cu instituția.
În urma publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 339 din 15 aprilie 2024, a Ordinului Președintelui INS nr. 377/17.04.2024 privind aprobarea Clasificării Activităților din Economia Națională – CAEN Rev.3, ce a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2025, ONRC a înregistrat o creștere a numărului de cereri de actualizare a obiectului de activitate din partea societăților, PFA, II și IF în contextul pregătirii pentru alinierea la noua clasificare.
Ulterior, ca urmare a intrării în vigoare a HG nr. 284/20.03.2025, care prevede un termen de 18 luni pentru efectuarea modificărilor aferente noii clasificări CAEN, s-a constatat o diminuare a ritmului de depunere a cererilor.
În perioada 1 ianuarie – 9 mai 2025, au fost înregistrate 390.969 de cereri, dintre care 378.876 au fost soluționate. Un număr de 3.407 cereri au fost retrase, inclusiv 717 prin renunțare din oficiu.
La data de 9 mai 2025, soldul cererilor aflate în curs de soluționare era de 6.757, reprezentând aproximativ 1,73% din volumul total.
Acestea se află în diverse etape de procesare, înregistrând, în medie, o întârziere de aproximativ două zile față de termenul procedural, în condițiile unui aflux crescut de solicitări în primele luni ale anului, anterioare intrării în vigoare a HG nr. 284/20.03.2025.
Pentru a elimina rapid soldul existent și a preveni acumularea de noi întârzieri, ONRC, la inițiativa și cu directa coordonare a Ministerului Justiției, implementează un plan de măsuri administrative și operaționale, care prevede:
- Redistribuirea uniformă a cererilor restante către toate structurile teritoriale, în funcție de numărul de registratori disponibili, cu un obiectiv estimat de 13.750 cereri soluționate lunar.
- Optimizarea planificării resurselor umane, prin stabilirea unei capacități minime zilnice de procesare, necesară pentru menținerea ritmului constant de soluționare.
- Implicarea registratorilor cu funcții de conducere în activitatea operațională, contribuind suplimentar la procesarea a peste 7.000 de cereri lunar.
- Aprobarea noului regulament de organizare și funcționare, care corelează numărul de posturi cu volumul real de activitate din teritoriu.
- Extinderea automatizării fluxurilor de lucru, pentru reducerea duratei de procesare, minimizarea erorilor și eficientizarea alocării resurselor.
Planul are ca obiectiv eliminarea integrală a soldului existent până la 1 iulie 2025, precum și asigurarea, pe termen lung, a unui proces sustenabil de soluționare a cererilor, fără presiune suplimentară asupra resursei umane.
ONRC își reafirmă angajamentul pentru oferirea unui serviciu public modern, accesibil și eficient, în sprijinul mediului de afaceri din România.
|
Informare privind termenul de actualizare a obiectului de activitate în registrul comerțului, conform CAEN Rev.3 |
25 martie 2025
Termenul de actualizare a obiectului de activitate în registrul comerțului, conform CAEN Rev.3 (versiune actualizată a Clasificării Activităților din Economia Națională, aprobată prin Ordinul Președintelui Institutului Național de Statistică nr. 377/17.04.2024) este de 18 luni de la data de 25 martie 2025, data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 257/25.03.2025 a Hotărârii Guvernului nr.284/20.03.2025* pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 656/1997 privind aprobarea Clasificării activităților din economia națională – CAEN.
În perioada de implementare de 18 luni, în relația cu autoritățile și instituțiile publice, sunt recunoscute și acceptate atât versiunea revizuită a CAEN, cât și cea precedentă. De asemenea, ambele versiuni sunt recunoscute și acceptate și în relația cu alte persoane fizice sau juridice.
* Hotărârea Guvernului nr.284/20.03.2025 pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 656/1997 privind aprobarea Clasificării activităților din economia națională – CAEN publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 257/25.03.2025 ...
|
INFORMARE privind actualizarea tarifelor pentru publicarea actelor în Monitorul Oficial al României, părțile I-VII |
5 februarie 2025
Vă informăm că tarifele pentru publicarea actelor în Monitorul Oficial al României, părțile I-VII, au fost actualizate prin Decizia Biroului Permanent al Camerei Deputaților nr. 3/03.02.2025 privind modificarea anexei la Decizia Biroului Permanent al Camerei Deputaților nr. 8/2024 privind aprobarea tarifelor pentru publicarea actelor în Monitorul Oficial al României, părțile I-VII.*
Actele primite și înregistrate la oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale:
• până la data de 04.02.2025 (inclusiv) vor fi transmise spre publicare la Regia Autonomă Monitorul Oficial cu aplicarea tarifului de publicare în vigoare până la această dată;
• începând cu data de 05.02.2025 vor fi transmise spre publicare la Regia Autonomă Monitorul Oficial cu aplicarea tarifelor în vigoare începând cu data de 05.02.2025.
* Decizia Biroului Permanent al Camerei Deputaților nr. 3/03.02.2025 privind modificarea anexei la Decizia Biroului Permanent al Camerei Deputaților nr. 8/2024 privind aprobarea tarifelor pentru publicarea actelor în Monitorul Oficial al României, părțile I-VII, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 104/04.02.2025 ...
|
INFORMARE privind categoriile de persoane care pot semna și depune cereri de înmatriculare sau înregistrare în registrul comerțului |
5 februarie 2025
Înregistrarea și depunerea documentelor la registrul comerțului poate fi realizată exclusiv de categoriile de persoane expres prevăzute de Legea nr. 265/2022*, respectiv de reprezentantul legal al profesionistului, de împuternicitul acestuia în baza unei procuri speciale sau generale autentice, de avocatul împuternicit prin împuternicire avocațială ori de oricare dintre asociații, acționarii sau membrii profesioniștilor.
Prin împuternicit se înțelege consilierul juridic salariat al persoanei juridice, persoanei fizice autorizate, întreprinderii individuale sau întreprinderii familiale, avocatul împuternicit cu împuternicire avocațială, persoana împuternicită cu procură specială sau generală, în formă autentică, să semneze şi/sau să depună cereri în numele persoanei fizice sau juridice, alte persoane fizice salariate ale persoanei juridice, persoanei fizice autorizate, întreprinderii individuale sau întreprinderii familiale, împuternicite pentru depunerea de cereri sau pentru ridicarea de documente la/de la registrul comerțului (conform art. 3 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 265/2022).
Astfel, Legea nr. 265/2022 este actul normativ care reglementează competențele și procedurile privind înregistrarea în registrul comerțului și care nu prevede posibilitatea ca experții contabili să asiste/reprezinte un beneficiar ori client în relația cu oficiile registrului comerțului în vederea efectuării serviciilor profesionale.
* Legea nr. 265/2022 privind registrul comerțului şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative cu incidenţă asupra înregistrării în registrul comerţului, înregistrarea și depunerea documentelor la registrul comerțului, cu modificările și completările ulterioare.
|
Informare: Informații referitoare la înregistrarea mențiunii privind actualizarea obiectului de activitate în registrul comerțului, conform CAEN Rev.3 |
31 decembrie 2024
În Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1323/30.12.2024, a fost publicat Ordinul ministrului justiției nr. 2938/C/2024, care are ca scop sprijinirea mediului de afaceri prin simplificarea procesului de actualizare a obiectului de activitate, în conformitate cu CAEN Rev. 3, obligația actualizării fiind prevăzută de Ordinul INS nr. 377/2024, privind actualizarea obiectului de activitate, aplicabil începând cu data de 1 ianuarie 2025.
În contextul obligației de actualizare a obiectului de activitate, la nivelul ONRC a fost stabilită procedura necesară pentru implementarea actualizării, asigurându-se conformitatea cu noile reglementări.
Astfel, începând cu 1 ianuarie 2025, profesioniștii completează Cererea de înregistrare în registrul comerțului (original) – (formularul actualizat va fi disponibil începând cu 01.01.2025), în care precizează obiectul principal de activitate conform CAEN Rev. 3. Cererea de înregistrare în registrul comerțului se depune prin intermediul portalului de servicii on-line, la ghișeu sau prin transmitere prin intermediul serviciilor de poştă/curierat și se soluționează de către registratorul de registrul comerțului. În acest sens: persoanele juridice în situația în care:
- procedează doar la actualizarea obiectului de activitate, completează cererea de înregistrare în registrul comerțului (Anexa 2a) la secțiunea V ”Obiectul cererii privind înregistrarea în registrul comerțului” pct. 8 „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, fără a fi necesar a depune alte documente, cu excepția dovezii privind împuternicirea persoanei desemnate să îndeplinească formalitățile legale (original), dacă este cazul;
- odată cu actualizarea obiectului de activitate solicită înregistrarea unei/unor alte/altor mențiuni în registrul comerțului, la secțiunea V ”Obiectul cererii privind înregistrarea în registrul comerțului” din cererea de înregistrare în registrul comerțului (Anexa 2a) completează pct. 8 „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3” și pct.4 ”înscriere mențiuni pentru firma...” cu bifarea casetei corespunzătoare modificării/modificărilor de la pct. 4.1, 4.2 sau 4.3, după caz, cu precizarea că documentele depuse în susținerea cererii de înregistrare la oficiul registrului comerțului de pe lângă tribunal, trebuie să fie întocmite potrivit CAEN Rev. 3 (ghidurile privind documentele ce se depun în susținerea cererii pot fi consultate pe pagina de internet a Oficiului Național al Registrului Comerțului, www.onrc.ro - Secțiunea Mențiuni);
- actualizarea obiectului de activitate implică detalierea sau agregarea claselor CAEN, astfel cum sunt descrise în tabelul de corespondență, la secțiunea V ”Obiectul cererii privind înregistrarea în registrul comerțului” din cererea de înregistrare în registrul comerțului (Anexa 2a) completează pct. 8 „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3” și pct.4 ”înscriere mențiuni pentru firma...” cu bifarea la pct. 4.1 ” acte și fapte pentru care legea prevede obligația înscrierii” a casetei ”modificare obiect de activitate”, cu precizarea că documentele, depuse în susținerea cererii de înregistrare la oficiul registrului comerțului de pe lângă tribunal, trebuie să fie întocmite potrivit CAEN Rev. 3; (ghidurile privind documentele ce se depun în susținerea cererii pot fi consultate pe pagina de internet a Oficiului Național al Registrului Comerțului, www.onrc.ro - Secțiunea Mențiuni);
persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale (II) și întreprinderile familiale (IF) în situația în care:
- procedează doar la actualizarea obiectului de activitate, completează cererea de înregistrare în registrul comerțului (Anexa 2b) la secțiunea dedicată de la pct. VII - „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, fără a fi necesar a depune alte documente, cu excepția, dovezii privind împuternicirea persoanei desemnate să îndeplinească formalitățile legale (original), dacă este cazul;
- odată cu actualizarea obiectului de activitate solicită înregistrarea unei alte mențiuni în registrul comerțului, completează cererea de înregistrare în registrul comerțului (Anexa 2b), atât la secțiunea dedicată de la pct. VII - „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, cât şi la Secțiunea VI ”Obiectul cererii privind înregistrarea în registrul comerțului, ...” prin bifarea corespunzătoare a casetei pct. 2.1, 2.2 sau 2.3, după caz, cu precizarea că documentele depuse în susținerea cererii de înregistrare la oficiul registrului comerțului de pe lângă tribunal, trebuie să fie întocmite potrivit CAEN Rev. 3 (informații referitoare la documentele ce se depun în susținerea cererii pot fi consultate pe pagina de internet a Oficiului Național al Registrului Comerțului, www.onrc.ro - Secțiunea Mențiuni);
- actualizarea obiectului de activitate implică detalierea sau agregarea claselor CAEN, astfel cum sunt descrise în tabelul de corespondență, completează cererea de înregistrare în registrul comerțului (Anexa 2b) la secțiunea de la pct. VII „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, prin bifarea casetelor ”modificare” și ”actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, cu precizarea că documentele, depuse în susținerea cererii de înregistrare la oficiul registrului comerțului de pe lângă tribunal, trebuie să fie întocmite potrivit CAEN Rev. 3 (ghidurile privind documentele ce se depun în susținerea cererii pot fi consultate pe pagina de internet a Oficiului Național al Registrului Comerțului, www.onrc.ro - Secțiunea Mențiuni);
În toate cazurile care implică actualizarea obiectului de activitate, oficiul registrului comerțului emite, cu titlu gratuit, un nou certificat de înregistrare, precum şi informații punctuale la zi din registrul comerțului.
Pentru cererile înregistrate anterior datei de 31 decembrie 2024, inclusiv, și care au depuse în susținere documente întocmite conform CAEN Rev. 2, rămân aplicabile dispozițiile Ordinului INS nr. 337/20.04.2007 privind actualizarea Clasificării activităților din economia națională – CAEN Rev.2 și se vor soluționa ca atare, chiar dacă termenul de soluționare este stabilit după data de 1 ianuarie 2025, actualizarea obiectului de activitate conform noii clasificări CAEN Rev. 3 se va putea face ulterior și va impune depunerea unei noi cereri, care să reflecte modificările necesare conform acestei clasificări. Această situație nu limitează dreptul solicitantului ca, până la termenul de soluționare, să depună, în completarea cererii inițiale, documentele întocmite conform CAEN Rev. 3 și să efectueze completarea secțiunii dedicate actualizării obiectului de activitate.
Certificatele de înregistrare şi certificatele constatatoare emise, de oficiile registrului comerțului, anterior datei de 01.01.2025, ca urmare a înregistrării datelor din declarația-tip pe propria răspundere privind autorizarea funcționării sau desfășurării activității, rămân valabile până la data actualizării obiectului de activitate, potrivit prezentului ordin.
Pe pagina oficială (https://insse.ro/cms/ro/caen) Institutul Național de Statistică a publicat, pentru a fi consultate în vederea încadrării corecte a activității economice, structura completă a CAEN Rev.3 (link), precum și tabelul de corespondență CAEN Rev.2 - CAEN Rev.3 (link).
Notă:
- În cadrul actualizării obiectului de activitate conform CAEN Rev.3, persoanele fizice autorizate (PFA) vor putea înregistra un număr maxim de 5 clase de activități conform codului CAEN, iar întreprinderile individuale vor putea înregistra un număr maxim de 10 clase de activități conform codului CAEN. Aceste limite sunt stabilite în conformitate cu dispozițiile art. 16 alin. (1) , respectiv art. 24 alin. (1) din OUG nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, cu modificările și completările ulterioare.
- Pentru cererile depuse prin portalul de servicii online, în cazul în care se procedează doar la actualizarea obiectului de activitate conform noii clasificări CAEN Rev. 3, se va utiliza fluxul suplimentar simplificat dedicat acestei operațiuni.
|
Informare privind modalitatea de raportare a informațiilor referitoare la impozitul pe profit potrivit Directivei (UE) 2021/2101, prevederi transpuse – pentru operatorii economici – prin Ordinul ministrului finanțelor nr. 2048/2022 privind completarea reglementărilor contabile aplicabile operatorilor economici |
13 decembrie 2024
Pe site-ul Ministerului Finanțelor a fost publicat un comunicat privind modalitatea de raportare a informațiilor referitoare la impozitul pe profit, conform Ordinului ministrului finanțelor nr. 2048/2022 privind completarea reglementărilor contabile aplicabile operatorilor economici. Acest ordin transpune Directiva (UE) 2021/2101 a Parlamentului European și a Consiliului din 24 noiembrie 2021, care modifică Directiva 2013/34/UE în ceea ce privește prezentarea, de către anumite întreprinderi și sucursale, de informații privind impozitul pe profit - cunoscută și sub denumirea de Directiva CbCR.
Conform comunicatului publicat pe site-ul Ministerului Finanțelor, operatorii economici trebuie să respecte noile cerințe de raportare privind impozitul pe profit, care implică transparență crescută și raportarea pe baza unor modele standardizate.
Potrivit art. 48c alin. (3) și (4) din Directiva contabilă, informațiile referitoare la impozitul pe profit pot fi raportate conform instrucțiunilor de raportare menționate în secțiunea III, părțile B și C din anexa III la Directiva 2011/16/UE a Consiliului din 15 februarie 2011 privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal și de abrogare a Directivei 77/799/CEE.
Totodată, comunicatul precizează că până la aplicarea prevederilor Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2024/2952 al Comisiei din 29 noiembrie 2024 de stabilire a unui model comun și a unor formate de raportare electronică pentru aplicarea Directivei 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește informațiile care trebuie prezentate în rapoartele privind informațiile referitoare la impozitul pe profit, operatorii economici vizați de cerințele de raportare se pot folosi de:
- instrucțiunile de raportare menționate în secțiunea III, părțile B și C din anexa III la Directiva 2011/16/UE;
- modelul și formatele prevăzute de Regulamentul (UE) 2024/2952;
- stabilirea unui format de raportare propriu, cu condiția ca raportul să includă toate informațiile prevăzute de reglementările contabile aplicabile.
Pentru mai multe detalii, precum și pentru accesarea ghidurilor de raportare, puteți consulta site-ul Ministerului Finanțelor la adresa: https://mfinante.gov.ro/agenti-economici - secțiunea Raportare CbCR.
02 octombrie 2024
Referitor la prevederile OUG nr. 120/2021 privind administrarea sistemului național RO-e Factura și cele ale Codului Fiscal (Legea nr. 227/2015), vă aducem la cunoștință următoarele aspecte:
- Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), prin activitatea sa de bază desfășurată ca autoritate publică, emite facturi fără TVA pentru serviciile specifice registrului comerțului, având CUI 14942091. Conform interpretării prevederilor art. 266 și art. 269 alin. (5) din Codul Fiscal, pentru aceste activități, ONRC nu este persoană impozabilă și, prin urmare, nu are obligația de a transmite aceste facturi prin sistemul RO-e Factura. Facturile emise pentru activitățile specifice de registru nu intră sub incidența OUG nr. 120/2021.
- În ceea ce privește activitățile economice desfășurate de ONRC în afara domeniului specific de registru, care sunt în sfera concurențială și supuse TVA, ONRC este considerată persoană impozabilă în scopuri de TVA. Pentru aceste activități economice, având CUI RO24216886, ONRC are obligația de a transmite facturile prin sistemul RO-e Factura, conform OUG nr. 120/2021. Începând cu data de 1 iulie 2024, ONRC s-a înrolat în acest sistem și transmite facturile cu TVA pentru aceste activități.
|
Informații privind noul format al numărului de ordine din registrul comerțului |
01 octombrie 2024
Prin noul sistem informatic al ONRC s-au implementat o serie de transformări, una dintre acestea fiind implementarea sistemului de alocare a numărului de înregistrare unic, în sensul că numărul de ordine din registrul comerțului se alocă la nivel național o singură dată la înmatriculare și este valabil pe toată durata de viață a profesionistului indiferent unde acesta își va muta sediul social pe teritoriul României. Noul format al numărului de ordine din registrul comerțului este următorul:
YAAAAXXXXXXJJC
Y = J/F/C (tipul registrului, indicativul “J” pentru persoanele juridice/ indicativul “F” pentru persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale/ indicativul “C” pentru societățile cooperative)
AAAA = este anul de înmatriculare al profesionistului
XXXXXX = numărul de ordine din registrul comerțului (se completează cu 0 pana la completarea celor 6 cifre) pentru fiecare tip de registru (J, F sau C)
JJ = cod județ (00 pentru profesioniști înmatriculați după data de 26.07.2024 sau codul județului de la ultimul sediu, pentru profesioniștii înmatriculați anterior datei de 26.07.2024)
C = cifra de control, suma cifrelor ( ascii aferent J=74/F=70/C=67 +A+A+A+A+X+X+X+X+X+X+J+J) pentru care se aplica modulo 10 (modulo este o operație binară care produce restul împărțirii a două numere întregi a și b, adică a mod b = r , unde r este număr întreg).
Prin urmare, numărul unic de înregistrare în registrul comerțului, pentru profesioniștii înmatriculați anterior datei de 26.07.2024 (data punerii în funcțiune a noului sistem informatic) se va transforma (conform noului format) pentru toți profesioniștii care vor solicita înregistrarea unor mențiuni (ce modifică denumirea, sediul social/profesional, obiectul principal de activitate sau forma juridică) ce se vor reflecta în datele din documentele emise de Registrul Comerțului.




(art. 237 Legea 31/1990)



(Legea nr. 314/2001)

(art. VI OUG nr. 43/2010)

(art. 39 OUG nr. 44/2008)



Se acordă persoanelor care nu au mai fost asociați sau acționari într-o întreprindere constituită în Spatiul Economic European și debutează în afaceri ... află mai multe

Facilități acordate studenților care doresc să înființeze o afacere proprie potrivit HG nr. 166/2003. Potrivit prevederilor HG nr. 166/2003, studenții ... află mai multe
Profesii liberale și reglementate, care nu se înregistrează în registrul comerțului
- Lista orientativă a profesiilor liberale sau care se exercită în baza unor legi speciale, fără înregistrarea în registrul comerțului
- Lista orientativă a profesiilor/ocupațiilor pentru care legea prevede interdicția desfășurării activității în formele prevăzute de O.U.G. nr. 44/2008
Documentele necesare pentru înregistrarea în registrul comerţului, înregistrarea fiscală şi autorizarea funcţionării întreprinzătorilor persoane fizice titulari ai întreprinderilor individuale
Nota de informare privind prelucrarea datelor cu caracter personal
Operaţiuni prealabile
*Firma unui profesionist, titular al unei întreprinderi individuale cuprinde numele și prenumele acestuia, precum și forma de exercitare a activității și anume „Întreprindere individuală”.
Înregistrare
- Cererea de înregistrare - formular - detalii;
- Anexa privind înregistrarea fiscală - formular, instrucțiuni de completare a formularului "Cerere de înregistrare fiscală";
- Declaraţia-tip pe propria răspundere cu privire la îndeplinirea condițiilor de funcționare/desfășurare a activității pentru sediul profesional și/sau sedii secundare sau, după caz, la terți - formular - detalii;
- Dovada verificării disponibilităţii şi rezervării denumirii firmei, în original - detalii;
- Actul de identitate al titularului întreprinderii individuale (în copie certificată olograf de către titular privind conformitatea cu originalul);
- Dovada care atestă dreptul de folosință asupra sediului profesional și, dacă este cazul, înscrisul care atestă dreptul de folosință asupra spațiului cu destinație de punct de lucru - detalii;
- Verificarea unicităţii calităţii de persoană fizică autorizată/titular al întreprinderii individuale/membru al întreprinderii familiale, obţinută prin grija personalului ORCT - detalii;
- Informaţiile din cazierul fiscal, în original - detalii;
- Dacă este cazul:
- avizul asociaţiei de proprietari privind schimbarea destinaţiei imobilelor colective cu regim de locuinţă, prevăzut de Legea nr. 196/2018 (completat pe formular-tip - original) - detalii;
- Art. 7 1 din OUG nr. 44/2008: Declaraţia persoanei fizică titulară a persoanei fizice autorizate, că soţia/soţul participă în mod obişnuit la activitatea desfăşurată de persoana fizică autorizată, în original - formular;
- declarație pe propria răspundere privind patrimoniul de afectațiune, în original - detalii;
- copii certificate olograf de pe documentele care atestă pregătirea profesională, dacă aceasta este cerută, potrivit unor prevederi legale speciale - detalii;
- dovada privind împuternicirea persoanei desemnate să îndeplinească formalitățile legale (original) - detalii;
- În cazul în care cererea de înregistrare este semnată de persoanaă împuternicită, se va depune și declarația pe proprie răspundere data sub semnătură privată de titularul II, din care să rezulte că acesta îndeplinește condițiile legale privind deținerea și exercitarea acestei calități.
Notă:
- Informaţiile din cazierul fiscal pentru persoanele fizice sunt obținute de către ORCT, din oficiu, de la ANAF.
- Prin semnarea cererii de înregistrare în registrul comerţului/acordului de constituire, persoanele fizice care solicită înregistrarea ca persoană fizică autorizată, întreprindere individuală, întreprindere familială îşi asumă răspunderea că nu sunt incapabile şi că nu li s-a interzis prin hotărâre judecătorească definitivă dreptul de a exercita calitatea de persoană fizică autorizată, titular al întreprinderii individuale, membru al întreprinderii familiale, ca pedeapsa complementară a condamnării pentru infracţiuni contra patrimoniului prin nesocotirea încrederii, infracţiuni de corupţie, delapidare, infracţiuni de fals în înscrisuri, evaziune fiscală, infracţiuni prevăzute de Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, în cererea de înregistrare/acordul de constituire fiind prevăzută o clauză în acest sens.
- Solicitanţii înregistrării şi, după caz, reprezentanţii legali/împuterniciţii acestora răspund, potrivit legii, pentru legalitatea, autenticitatea, exactitatea datelor cuprinse în cererile de înregistrare şi în documentele depuse de aceştia în susţinere.
- Cererea de înregistrare în registrul comerţului se depune, înainte de începerea activităţii economice de către PFA/II/IF.
- Conform dispozițiilor art. 5 din Legea nr. 265/2022 privind registrul comerțului și pentru modificarea și completarea altor acte normative cu incidență asupra înregistrării în registrul comerțului, înregistrarea în registrul comerţului se face în baza încheierii registratorului prin care se soluţionează cererile de înregistrare, care poate/pot dispune administrarea şi a altor acte doveditoare decât cele enumerate. Încheierea registratorului este executorie, dacă legea nu prevede altfel.
- Cererea de înregistrare în registrul comerțului se soluționează de către registrator, pe bază de înscrisuri, în termen de o zi lucrătoare de la înregistrarea cererii, iar la solicitarea părții sau a reprezentantului acesteia se organizează audiență publică (Procedura în fața registratorului).
- Lipsa unui element obligatoriu al cererii de înregistrare sau a unuia dintre înscrisurile obligatorii în susţinerea acestora atrage respingerea cererii de înregistrare înregistrare (Art. 77 din Legea nr. 265/2022).
- Încheierea registratorului privind înmatricularea unei PFA/II/IF se publică în Buletinul Electronic al Registrului Comerțului (BERC) și poate fi vizualizată, gratuit, prin accesarea portalului de servicii online al ONRC.
- Împotriva încheierii registratorului solicitantul poate face plângere – detalii.
- Prin intermediul compartimentelor de asistenţă din cadrul oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale se acordă, la cerere, servicii de asistență – detalii.
- Formularele de cereri și declarațiile-tip pot fi accesate pe pagina de internet a instituției, la adresa onrc.ro, secțiunea „Informații de interes public”, rubrica „Formulare tip”, pe pagina de servicii online, la adresa https://myportal.onrc.ro rubrica "Formulare offline RC/RBR" și se distribuie gratuit la sediul fiecărui ORCT.
- Cererea de înregistrare, semnată olograf sau cu semnătură electronică calificată însoţită de documentele necesare înregistrării, se depune la ghişeu sau prin transmitere prin servicii de poştă/curierat sau prin mijloace electronice la oficiul registrului comerţului în a cărui rază teritorială este situat sediul profesional al acestora, personal sau prin împuternicit.
- Cererea transmisă în formă electronică, prin portalul de servicii online sau prin poşta electronică, se semnează cu semnătură electronică calificată - detalii.
- În cazul în care înscrisurile care se depun în susţinerea cererilor de înregistrare, inclusiv actul constitutiv, sunt întocmite de către notari publici sau avocaţi, aceştia pot transmite oficiilor registrului comerţului prin mijloace electronice, la solicitarea profesionistului, cererile de înregistrare şi înscrisurile care le însoţesc, cu semnătură electronică calificată, aceştia atestând identitatea solicitantului înregistrării.
- La transmiterea prin mijloace electronice, documentele necesare înregistrării se depun, potrivit legii, în format electronic, semnate cu semnătură electronică calificată, sau, după caz, în copie certificată de parte prin semnătură electronică calificată.
- Declaraţiile pe propria răspundere care se depun, potrivit legii, în susţinerea cererii de înregistrare pot avea formă de înscris sub semnătură privată şi pot fi depuse la oficiul registrului comerţului sau transmise prin servicii de poştă, curierat sau prin mijloace electronice, cu semnătură electronică calificată.
- Copiile de pe actele doveditoare vor fi certificate olograf pentru conformitate cu originalele de către persoana fizică în calitate de titular al PFA/II/IF.
- Documentele depuse în susţinerea cererilor de înregistrare se redactează în limba română. Solicitanţii înregistrării sau persoanele înregistrate în registrul comerţului pot depune documentele în susţinerea cererilor de înregistrare redactate în una dintre limbile oficiale ale statelor membre ale Uniunii Europene sau ale Spaţiului Economic European ai căror cetăţeni sunt, însoţite de traduceri în limba română, realizate de un traducător autorizat – detalii.
- În temeiul dreptului la liberă iniţiativă, al dreptului la liberă asociere şi al dreptului de stabilire, orice persoană fizică, cetăţean român sau cetăţean al unui alt stat membru al Uniunii Europene ori al Spaţiului Economic European, poate desfăşura activităţi economice pe teritoriul României, în condiţiile prevăzute de lege (Art. 3 din OUG nr. 44/2008).
- Persoanele fizice, cetăţeni români sau cetăţeni ai unui alt stat membru al Uniunii Europene ori al Spaţiului Economic European, care desfăşoară o activitate economică autorizată şi recunoscută într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European, în forme similare cu cele prevăzute de OUG nr. 44/2008, pot fi autorizate să desfăşoare pe teritoriul României aceleaşi tipuri de activităţi pentru care au fost autorizate în acel alt stat, cu respectarea dispoziţiilor art. 1 şi 3 din OUG nr. 44/2008. Dacă doreşte înregistrarea unei PFA/II/IF, care desfăşoară activitate economică autorizată şi recunoscută într-un alt stat membru al UE sau al Spaţiului Economic European, se va depune documentaţia care atestă funcţionarea legală, obţinută în celalalt stat (fotocopie şi traducere în limba română certificată olograf. (Art. 37 din OUG nr. 44/2008).
- În situația transmiterii documentelor prin poștă, se va atașa actul de identitate a solicitantului, în fotocopie certificată olograf de către titular privind conformitatea cu originalul.
- Eliberare acte – detalii.
Prezentul fluturaş constituie un ghid general pentru informarea profesioniştilor în legătură cu obligaţiile ce le revin pentru îndeplinirea formalităţilor legale, în vederea efectuării înregistrărilor în registrul comerţului.
Documentele necesare pentru înregistrarea în registrul comerţului, înregistrarea fiscală şi autorizarea funcţionării societăţii în nume colectiv, in comandită simplă şi cu răspundere limitată
Nota de informare privind prelucrarea datelor cu caracter personal
Operaţiuni prealabile
- Cererea de verificare disponibilitate şi rezervare denumire firmă (original) - formular, completată cu 3 denumiri - detalii, în ordinea preferinţelor.
Înregistrare
- Cererea de înregistrare (original) - formular - detalii;
- Anexa privind înregistrarea fiscală - formular, instrucțiuni de completare a formularului "Cerere de înregistrare fiscală" şi, după caz, Anexa privind investiţia străină - formular;
- Declaraţia-tip pe propria răspundere cu privire la îndeplinirea condițiilor de funcționare/desfășurare a activității pentru sediul social și/sau sedii secundare sau, după caz, la terți - formular - detalii;
- Dovada verificării disponibilităţii şi rezervării denumirii firmei - detalii;
- Actul constitutiv (original) - detalii (Modele acte constitutive: SRL asociat unic/SRL mai mulți asociați, comandită simplă, nume colectiv);
- Documentul care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social și, dacă este cazul, înscrisul care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu secundar. - detalii;
- Actele de identitate ale fondatorilor, administratorilor, cenzorilor sau auditorilor persoane fizice (copie certificată de parte);
- După caz, declaraţia pe propria răspundere a persoanei fizice cetăţean străin în nume propriu sau ca reprezentant al persoanei juridice străine care nu este înregistrată fiscal în România, în original şi, după caz, traducerea realizată de un traducător autorizat - detalii;
- Informaţiile din cazierul fiscal al persoanelor fizice care au obligația prezentării certificatului de cazier fiscal (obținute de către ORCT, din oficiu, de la ANAF), în original - detalii;
- Dacă este cazul:
- actele de înregistrare ale fondatorilor, administratorilor, cenzorilor persoane juridice (copie certificată) - detalii;
- avizul asociaţiei de proprietari privind schimbarea destinaţiei imobilelor colective cu regim de locuinţă, prevăzut de Legea nr. 196/2018 (completat pe formular - tip - original) - detalii;
- mandatul pentru persoana abilitată să semneze actul constitutiv în numele şi pe seama fondatorului persoană juridică (copie certificată);
- dovada autorizațiilor sau avizelor eliberate de autoritățile competente ca o condiție prealabilă înmatriculării/înregistrării în registrul comerțului, când emiterea unor astfel de autorizații sau avize este prevăzută de lege, respectiv dovezile privind îndeplinirea condițiilor prevăzute prin legi speciale, corespunzător domeniului de activitate (în original sau copie certificată) - detalii;
- dovada privind împuternicirea persoanei desemnate să îndeplinească formalitățile legale (original); - detalii
- Declarație privind beneficiarul real al persoanei juridice - detalii; formular - tip; model orientativ declarație beneficiar real (înscris sub semnătură privată); GHID de completare "Declarație privind beneficiarii reali";
- Dovezile privind plata tarifului legal - detalii:
Înregistrare ca urmare a transformării unei societăți agricole într-o societate în nume colectiv, în comandită simplă şi cu răspundere limitată
Legea nr. 36 din 30 aprilie 1991 privind societățile agricole și alte forme de asociere în agricultură, cu modificările și completările ulterioare
Art. 41: Societăţile agricole se pot reorganiza prin transformare, în condiţiile prezentei legi, în una dintre formele societare prevăzute şi reglementate de Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Pentru o perioadă de 5 ani de la constituirea noii societăţi, părţile sociale sau acţiunile circulă cu respectarea dreptului de preferinţă al asociaţilor, în condiţiile Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
- Cererea având ca obiect transformarea societăţii agricole în societate, înmatricularea în registrul comerţului şi radierea din registrul societăţilor agricole, însoţită de toate datele şi înscrisurile doveditoare ale îndeplinirii condiţiilor pentru înregistrarea în registrul comerţului şi autorizarea funcţionării prevăzute de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi de Legea nr. 265/2022, se depune la judecătoria în circumscripţia căreia îşi are sediul societatea agricolă - detalii;
- Cererea se soluționează prin încheiere de către instanţă. În termen de 15 zile de la data rămânerii definitive a încheierii, înscrisurile prevăzute mai sus se comunică oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunalul în raza căruia şi-a stabilit sediul social societatea constituită prin transformare, în vederea înmatriculării în registrul comerţului;
- Societatea agricolă devine societate constituită potrivit prevederilor Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, de la data înmatriculării în registrul comerţului.
Notă
- Informaţiile din cazierul fiscal al persoanelor fizice care au obligaţia prezentării certificatului de cazier fiscal sunt obţinute de către ORCT, din oficiu, de la ANAF.
- Cererea de înregistrare în registrul comerțului se soluționează de către registrator, pe bază de înscrisuri, în termen de o zi lucrătoare de la înregistrarea cererii, care poate/pot dispune administrarea şi a altor acte doveditoare decât cele enumerate. (Procedura în fața registratorului).
- Încheierea registratorului privind soluționarea cererii de înregistrare în registrul comerțului se publică în Buletinul Electronic al Registrului Comerțului (BERC) și poate fi vizualizată, gratuit, prin accesarea portalului de servicii online al ONRC.
- Extrasul încheierii registratorului privind înmatricularea unei persoane juridice se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
- Împotriva încheierii registratorului solicitantul poate face plângere - detalii;
- Prin intermediul compartimentelor de asistenţă din cadrul oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale se acordă, la cerere, servicii de asistență - detalii;
- Pagina de manuscris a actelor înaintate spre publicare Monitorul Oficial al României reprezintă 2.000 de semne, inclusiv spațiile. Actele înaintate spre publicare în Monitorul Oficial al României, vor avea un conținut lizibil, tehnoredactat la un rând și jumătate, cu corp 12 Times New Roman, fără ștersături sau adăugări nedactilografiate, care fac de neînțeles textul acestora - detalii;
- Formularele de cereri și declarațiile-tip pot fi accesate pe pagina de internet a instituției, la adresa www.onrc.ro, secțiunea „Informații de interes public”, rubrica „Formulare tip”, pe pagina de servicii online, la adresa https://myportal.onrc.ro rubrica "Formulare offline RC/RBR" și se distribuie gratuit la sediul fiecărui ORCT.
- Cererea de înregistrare (semnată olograf sau cu semnătură electronică calificată), însoţită de documentele necesare înregistrării, se depune la ghişeu sau prin transmitere prin servicii de poştă/curierat sau prin mijloace electronice la oficiul registrului comerţului în a cărui rază teritorială este situat sediul social al acestora de către persoanele menţionate la art. 79-81 din Legea nr. 265/2022, personal sau prin împuternicit.
- La transmiterea prin mijloace electronice, documentele necesare înregistrării se depun, potrivit legii, în format electronic, semnate cu semnătură electronică calificată, sau, după caz, în copie certificată de parte prin semnătură electronică calificată.(art. 84 din Legea nr. 265/2022).
- Cererea de înregistrare, precum şi documentele în susţinerea acesteia se depun la oricare dintre oficiile registrului comerţului.(art.85 din Legea nr. 265/2022).
- Solicitanţii înregistrării şi, după caz, reprezentanţii legali/împuterniciţii acestora răspund, potrivit legii, pentru legalitatea, autenticitatea, exactitatea datelor cuprinse în cererile de înregistrare şi în documentele depuse de aceştia în susţinere. (Art. 86 din Legea nr. 265/2022).
- Cererea de înregistrare în registrul comerţului se depune, dacă legea nu prevede altfel, în termen de 15 zile de la data încheierii actului constitutiv sau a actului modificator, în cazul persoanelor juridice.
- Cererea de înregistrare trebuie să fie însoţită de toate datele şi înscrisurile doveditoare ale îndeplinirii condiţiilor pentru înregistrare şi, după caz, de dovada achitării tarifului corespunzător cererii, precizat prin nota de calcul întocmită de ORCT.
- Lipsa unui element obligatoriu al cererii de înregistrare sau a unuia dintre înscrisurile obligatorii în susţinerea acestora atrage respingerea cererii de înregistrare. (Art. 77 din Legea nr. 265/2022).
- Cererea transmisă în formă electronică, prin portalul de servicii online sau prin poşta electronică, se semnează cu semnătură electronică calificată - detalii.
- În situația transmiterii documentelor prin poștă, se va atașa actul de identitate a solicitantului, în fotocopie certificată olograf de către titular privind conformitatea cu originalul.
- Înscrisurile a căror înregistrare, menţionare sau publicare se solicită la ORCT vor fi tehnoredactate de către solicitant în limba română, vor fi lizibile, fără ştersături sau adăugări, sub sancţiunea respingerii acestora - detalii.
- Eliberare acte - detalii.
Prezentul fluturaş constituie un ghid general pentru informarea profesioniştilor în legătură cu obligaţiile ce le revin pentru îndeplinirea formalităţilor legale, în vederea efectuării înregistrărilor în registrul comerţului.
Documentele necesare pentru înregistrarea în registrul comerţului, înregistrarea fiscală şi autorizarea întreprinderilor familiale
Nota de informare privind prelucrarea datelor cu caracter personal
Operaţiuni prealabile
*Firma unei întreprinderi familiale cuprinde numele membrului de familie la iniţiativa căruia se înfiinţează întreprinderea familială, scris în întregime, sau din numele şi iniţiala prenumelui acesteia, la care se adaugă menţiunea "întreprindere familială", scrisă în întregime.
Înregistrare
- Cererea de înregistrare - formular - detalii;
- Anexa privind înregistrarea fiscală - formular, instrucțiuni de completare a formularului "Cerere de înregistrare fiscală";
- Declaraţia-tip pe propria răspundere cu privire la îndeplinirea condițiilor de funcționare/desfășurare a activității pentru sediul profesional și/sau sedii secundare sau, după caz, la terți - formular - detalii;
- Dovada verificării disponibilităţii şi rezervării denumirii firmei, în original - detalii;
- Actele de identitate ale fiecărui membru (în copie certificată olograf de către titular privind conformitatea cu originalul);
- Dovada care atestă dreptul de folosință asupra sediului profesional și, dacă este cazul, înscrisul care atestă dreptul de folosință asupra spațiului cu destinație de punct de lucru - detalii;
- Acordul de constituire încheiat de membrii familiei (original) - detalii, model;
- Procura specială pentru reprezentantul întreprinderii familiale desemnat prin acordul de constituire (înscris sub semnătură privată) - detalii;
- Verificarea unicităţii calităţii de persoană fizică autorizată/titular al întreprinderii individuale/membru al întreprinderii familiale, obţinută prin grija personalului ORCT - detalii;;
- Informaţiile din cazierul fiscal al persoanelor fizice care au obligația prezentării certificatului de cazier fiscal (obținute de către ORCT, din oficiu, de la ANAF), în original - detalii;
- Dacă este cazul:
- avizul asociaţiei de proprietari privind schimbarea destinaţiei imobilelor colective cu regim de locuinţă, prevăzut de Legea nr. 196/2018 (completat pe formular-tip - original) - detalii;
- copii certificate olograf de pe documentele care atestă pregătirea profesională, dacă aceasta este cerută, potrivit unor prevederi legale speciale - detalii;
- dovada privind împuternicirea persoanei desemnate să îndeplinească formalitățile legale (original) - detalii;
Notă:
- Informaţiile din cazierul fiscal pentru persoanele fizice sunt obținute de către ORCT, din oficiu, de la ANAF.
- Prin semnarea cererii de înregistrare în registrul comerţului/acordului de constituire, persoanele fizice care solicită înregistrarea ca persoană fizică autorizată, întreprindere individuală, întreprindere familială îşi asumă răspunderea că nu sunt incapabile şi că nu li s-a interzis prin hotărâre judecătorească definitivă dreptul de a exercita calitatea de persoană fizică autorizată, titular al întreprinderii individuale, membru al întreprinderii familiale, ca pedeapsa complementară a condamnării pentru infracţiuni contra patrimoniului prin nesocotirea încrederii, infracţiuni de corupţie, delapidare, infracţiuni de fals în înscrisuri, evaziune fiscală, infracţiuni prevăzute de Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, în cererea de înregistrare/acordul de constituire fiind prevăzută o clauză în acest sens.
- Solicitanţii înregistrării şi, după caz, reprezentanţii legali/împuterniciţii acestora răspund, potrivit legii, pentru legalitatea, autenticitatea, exactitatea datelor cuprinse în cererile de înregistrare şi în documentele depuse de aceştia în susţinere.
- Cererea de înregistrare în registrul comerţului se depune, înainte de începerea activităţii economice de către PFA/II/IF.
- Conform dispozițiilor art. 5 din Legea nr. 265/2022 privind registrul comerțului și pentru modificarea și completarea altor acte normative cu incidență asupra înregistrării în registrul comerțului, înregistrarea în registrul comerţului se face în baza încheierii registratorului prin care se soluţionează cererile de înregistrare, care poate/pot dispune administrarea şi a altor acte doveditoare decât cele enumerate. Încheierea registratorului este executorie, dacă legea nu prevede altfel.
- Cererea de înregistrare în registrul comerțului se soluționează de către registrator, pe bază de înscrisuri, în termen de o zi lucrătoare de la înregistrarea cererii, iar la solicitarea părții sau a reprezentantului acesteia se organizează audiență publică (Procedura în fața registratorului).
- Lipsa unui element obligatoriu al cererii de înregistrare sau a unuia dintre înscrisurile obligatorii în susţinerea acestora atrage respingerea cererii de înregistrare înregistrare (Art. 77 din Legea nr. 265/2022).
- Încheierea registratorului privind înmatricularea unei PFA/II/IF se publică în Buletinul Electronic al Registrului Comerțului (BERC) și poate fi vizualizată, gratuit, prin accesarea portalului de servicii online al ONRC.
- Împotriva încheierii registratorului solicitantul poate face plângere – detalii.
- Prin intermediul compartimentelor de asistenţă din cadrul oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale se acordă, la cerere, servicii de asistență – detalii.
- Formularele de cereri și declarațiile-tip pot fi accesate pe pagina de internet a instituției, la adresa onrc.ro, secțiunea „Informații de interes public”, rubrica „Formulare tip”, pe pagina de servicii online, la adresa https://myportal.onrc.ro rubrica "Formulare offline RC/RBR" și se distribuie gratuit la sediul fiecărui ORCT.
- Cererea de înregistrare, semnată olograf sau cu semnătură electronică calificată însoţită de documentele necesare înregistrării, se depune la ghişeu sau prin transmitere prin servicii de poştă/curierat sau prin mijloace electronice la oficiul registrului comerţului în a cărui rază teritorială este situat sediul profesional al acestora, personal sau prin împuternicit.
- Cererea transmisă în formă electronică, prin portalul de servicii online sau prin poşta electronică, se semnează cu semnătură electronică calificată - detalii.
- În cazul în care înscrisurile care se depun în susţinerea cererilor de înregistrare, inclusiv actul constitutiv, sunt întocmite de către notari publici sau avocaţi, aceştia pot transmite oficiilor registrului comerţului prin mijloace electronice, la solicitarea profesionistului, cererile de înregistrare şi înscrisurile care le însoţesc, cu semnătură electronică calificată, aceştia atestând identitatea solicitantului înregistrării.
- La transmiterea prin mijloace electronice, documentele necesare înregistrării se depun, potrivit legii, în format electronic, semnate cu semnătură electronică calificată, sau, după caz, în copie certificată de parte prin semnătură electronică calificată.
- Declaraţiile pe propria răspundere care se depun, potrivit legii, în susţinerea cererii de înregistrare pot avea formă de înscris sub semnătură privată şi pot fi depuse la oficiul registrului comerţului sau transmise prin servicii de poştă, curierat sau prin mijloace electronice, cu semnătură electronică calificată.
- Copiile de pe actele doveditoare vor fi certificate olograf pentru conformitate cu originalele de către persoana fizică în calitate de titular al PFA/II/IF.
- Documentele depuse în susţinerea cererilor de înregistrare se redactează în limba română. Solicitanţii înregistrării sau persoanele înregistrate în registrul comerţului pot depune documentele în susţinerea cererilor de înregistrare redactate în una dintre limbile oficiale ale statelor membre ale Uniunii Europene sau ale Spaţiului Economic European ai căror cetăţeni sunt, însoţite de traduceri în limba română, realizate de un traducător autorizat – detalii.
- În temeiul dreptului la liberă iniţiativă, al dreptului la liberă asociere şi al dreptului de stabilire, orice persoană fizică, cetăţean român sau cetăţean al unui alt stat membru al Uniunii Europene ori al Spaţiului Economic European, poate desfăşura activităţi economice pe teritoriul României, în condiţiile prevăzute de lege (Art. 3 din OUG nr. 44/2008).
- Persoanele fizice, cetăţeni români sau cetăţeni ai unui alt stat membru al Uniunii Europene ori al Spaţiului Economic European, care desfăşoară o activitate economică autorizată şi recunoscută într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European, în forme similare cu cele prevăzute de OUG nr. 44/2008, pot fi autorizate să desfăşoare pe teritoriul României aceleaşi tipuri de activităţi pentru care au fost autorizate în acel alt stat, cu respectarea dispoziţiilor art. 1 şi 3 din OUG nr. 44/2008. Dacă doreşte înregistrarea unei PFA/II/IF, care desfăşoară activitate economică autorizată şi recunoscută într-un alt stat membru al UE sau al Spaţiului Economic European, se va depune documentaţia care atestă funcţionarea legală, obţinută în celalalt stat (fotocopie şi traducere în limba română certificată olograf. (Art. 37 din OUG nr. 44/2008).
- În situația transmiterii documentelor prin poștă, se va atașa actul de identitate a solicitantului, în fotocopie certificată olograf de către titular privind conformitatea cu originalul.
- Eliberare acte – detalii.
Prezentul fluturaş constituie un ghid general pentru informarea profesioniştilor în legătură cu obligaţiile ce le revin pentru îndeplinirea formalităţilor legale, în vederea efectuării înregistrărilor în registrul comerţului.
Documentele necesare pentru înregistrarea în registrul comerţului, înregistrarea fiscală şi autorizarea funcţionării societăţii cu răspundere limitată – debutant (S.R.L. - D)
Nota de informare privind prelucrarea datelor cu caracter personal
Potrivit O.U.G. nr. 6/2011 pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanți în afaceri, acestea pot fi înfiinţate de întreprinzători cu capacitate de exerciţiu deplină, care îndeplinesc condiţiile - detalii.
Operaţiuni prealabile
Cererea de verificare disponibilitate şi/sau rezervare denumire firmă (original) - formular, completată cu 3 denumiri, în ordinea preferinţelor - detalii;
Denumirea unei microîntreprinderi aparţinând întreprinzătorului debutant se compune dintr-o denumire proprie însoţită de sintagma scrisă în întregime "societate cu răspundere limitată - debutant" sau abrevierea "S.R.L. - D.".
Înregistrare
- Cererea de înregistrare (original) - formular - detalii;
- Anexa 1 privind înregistrarea fiscală - formular, instrucțiuni de completare a formularului "Cerere de înregistrare fiscală";
- Declaraţia-tip pe propria răspundere cu privire la îndeplinirea condițiilor de funcționare/desfășurare a activității pentru sediul social și/sau sedii secundare sau, după caz, la terți - formular - detalii;
- Dovada verificării disponibilităţii şi rezervării denumirii firmei - detalii;
- Actul constitutiv (original) - detalii (Modele acte constitutive: SRL asociat unic/SRL mai mulți asociați);
- Documentul care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social și, dacă este cazul, înscrisul care atestă dreptul de folosință asupra spațiului cu destinație de sediu secundar. - detalii. ;
- Declaraţiile date pe propria răspundere de către fondatori, din care să rezulte că, anterior datei înmatriculării societăţii în registrul comerţului nu a mai deţinut şi nu deţine calitatea de acţionar sau asociat în cadrul unei întreprinderi constituite în spaţiul economic european (original) - model declarație - detalii;
- Actele de identitate ale fondatorilor, administratorilor, cenzorilor sau auditorilor persoane fizice (copie certificată de parte);
- Informaţiile din cazierul fiscal al persoanelor fizice care au obligația prezentării certificatului de cazier fiscal (obținute de către ORCT, din oficiu, de la ANAF), (original) - detalii;
- Declarație privind beneficiarul real al persoanei juridice - detalii; formular - tip; model orientativ declarație beneficiar real (înscris sub semnătură privată); GHID de completare "Declarație privind beneficiarii reali";
- Dacă este cazul:
- avizul asociaţiei de proprietari privind schimbarea destinaţiei imobilelor colective cu regim de locuinţă, prevăzut de Legea nr. 196/2018 (completat pe formular - tip - original) - detalii;
- dovada autorizațiilor sau avizelor eliberate de autoritățile competente ca o condiție prealabilă înregistrării în registrul comerțului, când emiterea unor astfel de autorizații sau avize este prevăzută de lege, respectiv dovezile privind îndeplinirea condițiilor prevăzute prin legi speciale, corespunzător domeniului de activitate (în original sau copie certificată) - detalii;
- dovada privind împuternicirea persoanei desemnate să îndeplinească formalitățile legale - detalii .
Notă
- Informaţiile din cazierul fiscal al persoanelor fizice care au obligaţia prezentării certificatului de cazier fiscal sunt obţinute de către ORCT, din oficiu, de la ANAF.
- Cererea de înregistrare în registrul comerțului se soluționează de către registrator, pe bază de înscrisuri, în termen de o zi lucrătoare de la înregistrarea cererii, care poate/pot dispune administrarea şi a altor acte doveditoare decât cele enumerate. (Procedura în fața registratorului).
- Încheierea registratorului privind soluționarea cererii de înregistrare în registrul comerțului se publică în Buletinul Electronic al Registrului Comerțului (BERC) și poate fi vizualizată, gratuit, prin accesarea portalului de servicii online al ONRC.
- Extrasul încheierii registratorului privind înmatricularea unei persoane juridice se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
- Împotriva încheierii registratorului solicitantul poate face plângere - detalii;
- Prin intermediul compartimentelor de asistenţă din cadrul oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale se acordă, la cerere, servicii de asistență - detalii;
- Pagina de manuscris a actelor înaintate spre publicare Monitorul Oficial al României reprezintă 2.000 de semne, inclusiv spațiile. Actele înaintate spre publicare în Monitorul Oficial al României, vor avea un conținut lizibil, tehnoredactat la un rând și jumătate, cu corp 12 Times New Roman, fără ștersături sau adăugări nedactilografiate, care fac de neînțeles textul acestora - detalii;
- Formularele de cereri și declarațiile-tip pot fi accesate pe pagina de internet a instituției, la adresa www.onrc.ro, secțiunea „Informații de interes public”, rubrica „Formulare tip”, pe pagina de servicii online, la adresa https://myportal.onrc.ro rubrica "Formulare offline RC/RBR" și se distribuie gratuit la sediul fiecărui ORCT.
- Cererea de înregistrare (semnată olograf sau cu semnătură electronică calificată), însoţită de documentele necesare înregistrării, se depune la ghişeu sau prin transmitere prin servicii de poştă/curierat sau prin mijloace electronice la oficiul registrului comerţului în a cărui rază teritorială este situat sediul social al acestora de către persoanele menţionate la art. 79-81 din Legea nr. 265/2022, personal sau prin împuternicit.
- La transmiterea prin mijloace electronice, documentele necesare înregistrării se depun, potrivit legii, în format electronic, semnate cu semnătură electronică calificată, sau, după caz, în copie certificată de parte prin semnătură electronică calificată.(art. 84 din Legea nr. 265/2022).
- Cererea de înregistrare, precum şi documentele în susţinerea acesteia se depun la oricare dintre oficiile registrului comerţului.(art.85 din Legea nr. 265/2022).
- Solicitanţii înregistrării şi, după caz, reprezentanţii legali/împuterniciţii acestora răspund, potrivit legii, pentru legalitatea, autenticitatea, exactitatea datelor cuprinse în cererile de înregistrare şi în documentele depuse de aceştia în susţinere. (Art. 86 din Legea nr. 265/2022).
- Cererea de înregistrare în registrul comerţului se depune, dacă legea nu prevede altfel, în termen de 15 zile de la data încheierii actului constitutiv sau a actului modificator, în cazul persoanelor juridice.
- Cererea de înregistrare trebuie să fie însoţită de toate datele şi înscrisurile doveditoare ale îndeplinirii condiţiilor pentru înregistrare şi, după caz, de dovada achitării tarifului corespunzător cererii, precizat prin nota de calcul întocmită de ORCT.
- Lipsa unui element obligatoriu al cererii de înregistrare sau a unuia dintre înscrisurile obligatorii în susţinerea acestora atrage respingerea cererii de înregistrare. (Art. 77 din Legea nr. 265/2022).
- Cererea transmisă în formă electronică, prin portalul de servicii online sau prin poşta electronică, se semnează cu semnătură electronică calificată - detalii.
- În situația transmiterii documentelor prin poștă, se va atașa actul de identitate a solicitantului, în fotocopie certificată olograf de către titular privind conformitatea cu originalul.
- Înscrisurile a căror înregistrare, menţionare sau publicare se solicită la ORCT vor fi tehnoredactate de către solicitant în limba română, vor fi lizibile, fără ştersături sau adăugări, sub sancţiunea respingerii acestora - detalii.
- Eliberare acte - detalii.
Atenție! Reprezentanții S.R.L.-D.-urilor care au împlinit termenul de 3 ani de la data înființării, începând cu 1 ianuarie 2015 trebuie să facă demersurile necesare pentru schimbarea sintagmei S.R.L.-D. în S.R.L. sau să opteze pentru altă formă juridică ... află mai multe
Prezentul fluturaş constituie un ghid general pentru informarea profesioniştilor în legătură cu obligaţiile ce le revin pentru îndeplinirea formalităţilor legale, în vederea efectuării înregistrărilor în registrul comerţului.