INFORMARE privind actualizarea tarifelor pentru publicarea actelor în Monitorul Oficial al României, părțile I-VII
5 februarie 2025
Vă informăm că tarifele pentru publicarea actelor în Monitorul Oficial al României, părțile I-VII, au fost actualizate prin Decizia Biroului Permanent al Camerei Deputaților nr. 3/03.02.2025 privind modificarea anexei la Decizia Biroului Permanent al Camerei Deputaților nr. 8/2024 privind aprobarea tarifelor pentru publicarea actelor în Monitorul Oficial al României, părțile I-VII.* Actele primite și înregistrate la oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale:
• până la data de 04.02.2025 (inclusiv) vor fi transmise spre publicare la Regia Autonomă Monitorul Oficial cu aplicarea tarifului de publicare în vigoare până la această dată;
• începând cu data de 05.02.2025 vor fi transmise spre publicare la Regia Autonomă Monitorul Oficial cu aplicarea tarifelor în vigoare începând cu data de 05.02.2025. * Decizia Biroului Permanent al Camerei Deputaților nr. 3/03.02.2025 privind modificarea anexei la Decizia Biroului Permanent al Camerei Deputaților nr. 8/2024 privind aprobarea tarifelor pentru publicarea actelor în Monitorul Oficial al României, părțile I-VII, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 104/04.02.2025 ...
INFORMARE privind categoriile de persoane care pot semna și depune cereri de înmatriculare sau înregistrare în registrul comerțului
5 februarie 2025
Înregistrarea și depunerea documentelor la registrul comerțului poate fi realizată exclusiv de categoriile de persoane expres prevăzute de Legea nr. 265/2022*, respectiv de reprezentantul legal al profesionistului, de împuternicitul acestuia în baza unei procuri speciale sau generale autentice, de avocatul împuternicit prin împuternicire avocațială ori de oricare dintre asociații, acționarii sau membrii profesioniștilor. Prin împuternicit se înțelege consilierul juridic salariat al persoanei juridice, persoanei fizice autorizate, întreprinderii individuale sau întreprinderii familiale, avocatul împuternicit cu împuternicire avocațială, persoana împuternicită cu procură specială sau generală, în formă autentică, să semneze şi/sau să depună cereri în numele persoanei fizice sau juridice, alte persoane fizice salariate ale persoanei juridice, persoanei fizice autorizate, întreprinderii individuale sau întreprinderii familiale, împuternicite pentru depunerea de cereri sau pentru ridicarea de documente la/de la registrul comerțului (conform art. 3 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 265/2022). Astfel, Legea nr. 265/2022 este actul normativ care reglementează competențele și procedurile privind înregistrarea în registrul comerțului și care nu prevede posibilitatea ca experții contabili să asiste/reprezinte un beneficiar ori client în relația cu oficiile registrului comerțului în vederea efectuării serviciilor profesionale. * Legea nr. 265/2022 privind registrul comerțului şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative cu incidenţă asupra înregistrării în registrul comerţului, înregistrarea și depunerea documentelor la registrul comerțului, cu modificările și completările ulterioare.
Situaţii statistice decembrie 2024 27 ianuarie 2025 Oficiul Naţional al Registrului Comerţului a publicat situaţiile statistice, întocmite după criterii de interes public, în baza datelor din registrul comerţului central computerizat la data de 31 decembrie 2024 … află mai multe
COMUNICAT PRIVIND ÎNCADRAREA CORECTĂ A ACTIVITĂȚILOR ECONOMICE ÎN CAEN REV.3
22 ianuarie 2025
Având în vedere informațiile apărute în spațiul public referitoare la structura versiunii actualizate a Clasificării Activităților din Economia Națională, CAEN Rev.3 (aprobată prin Ordinul Președintelui Institutului Național de Statistică nr. 377/17.04.2024), vă informăm că profesioniștii trebuie să țină cont de prevederile legale în vigoare la nivel național atunci când solicită înregistrarea unui cod CAEN în registrul comerțului. Această nouă versiune a Nomenclatorului CAEN este conform cu Nomenclatorul de activități utilizat în cadrul Comunității Europene – Rev.2.1 (implementat la nivel european începând cu 1.01.2025), potrivit REGULAMENTULUI DELEGAT (UE) 2023/137 AL COMISIEI din 10 octombrie 2022 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1893/2006 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a Nomenclatorului statistic al activităților economice NACE a doua revizuire. Menționăm că nu toate activitățile care sunt incluse în Nomenclator CAEN Rev.3 pot fi înregistrate ca obiecte de activitate în registrului comerțului, deoarece unele dintre acestea sunt interzise de actele normative care reglementează activitățile economice din România.
Cu privire la afirmațiile vehiculate în spațiul public referitoare la introducerea prostituției ca obiect de activitate al unei firme, precizăm că aceasta nu poate fi înregistrată ca obiect de activitate în registrul comerțului întrucât nu este legalizată în România. Clasificarea activităților din economia națională nu a fost elaborată de către Ministerul Justiției și nici de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), ci de către Institutul Național de Statistică (INS), instituție care urmează să facă publice și Notele explicative pentru CAEN Rev.3. ONRC, instituție aflată în subordinea Ministerului Justiției, doar înregistrează obiectul de activitate al persoanelor juridice și al persoanelor fizice (persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și întreprinderi familiale) care solicită înregistrarea în registrul comerțului. Informații suplimentare cu privire la încadrarea corectă a activităților economice în structura CAEN Rev.3, precum și referitoare la corespondența CAEN Rev.2 - CAEN Rev.3 puteți afla adresându-vă Institutului Național de Statistică (https://insse.ro/cms/). Subliniem importanța ca toți reprezentanții mediului de afaceri să se bazeze pe informațiile furnizate prin intermediul instituțiilor și autorităților publice.
Informare privind actualizarea obiectului de activitate în registrul comerțului, conform CAEN Rev.3
17 ianuarie 2025
Începând cu 1 ianuarie 2025, a intrat în vigoareCAEN Rev.3, o versiune actualizată a Clasificării Activităților din Economia Națională, aprobată prin Ordinul Președintelui Institutului Național de Statistică nr. 377/17.04.2024.
Având în vedere Ordinul Președintelui Institutului Național de Statistică nr. 377/17.04.2024 și calendarul de implementare inclus în regulamentul menționat mai sus, precizăm că nu este prevăzut un termen limită pentru înregistrarea mențiunii privind actualizarea obiectului de activitate și nici sancțiuni în acest sens.
Astfel, începând cu 1 ianuarie 2025, profesioniștii completează Cererea de înregistrare în registrul comerțului (original), în care precizează obiectul principal de activitate conform CAEN Rev. 3. Cererea de înregistrare în registrul comerțului se depune prin intermediul portalului de servicii on-line, la ghișeu sau prin transmitere prin intermediul serviciilor de poştă/curierat și se soluționează de către registratorul de registrul comerțului. Mai multe detalii privind modalitatea de înregistrare a mențiunii privind actualizarea obiectului de activitate în registrul comerțului, conform CAEN Rev.3, puteți afla accesând Informarea publicată pe site-ul ONRC în data de 31 decembrie 2024 în secțiunea Important, respectiv Media – Comunicate/Informări de presă (https://www.onrc.ro/index.php/ro/media-content/comunicate-de-presa) Informații cu privire la încadrarea corectă a activității economice, structura completă a CAEN Rev.3, precum și tabelul de corespondență CAEN Rev.2 - CAEN Rev.3 puteți afla accesând pagina oficială a Institutului Național de Statistică, https://insse.ro/cms/ro/caen, precum și www.onrc.ro – secțiunea Nomenclator CAEN. În toate cazurile care implică actualizarea obiectului de activitate, oficiul registrului comerțului emite, cu titlu gratuit, un nou certificat de înregistrare, precum şi informații punctuale la zi din registrul comerțului. Subliniem faptul că, în cadrul actualizării obiectului de activitate conform CAEN Rev.3, persoanele fizice autorizate (PFA) vor putea înregistra un număr maxim de 5 clase de activități conform codului CAEN, iar întreprinderile individuale vor putea înregistra un număr maxim de 10 clase de activități conform codului CAEN. Aceste limite sunt stabilite în conformitate cu dispozițiile art. 16 alin. (1) , respectiv art. 24 alin. (1) din OUG nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, cu modificările și completările ulterioare.
Informare: Informații referitoare la înregistrarea mențiunii privind actualizarea obiectului de activitate în registrul comerțului, conform CAEN Rev.3
31 decembrie 2024
În Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1323/30.12.2024, a fost publicat Ordinul ministrului justiției nr. 2938/C/2024, care are ca scop sprijinirea mediului de afaceri prin simplificarea procesului de actualizare a obiectului de activitate, în conformitate cu CAEN Rev. 3, obligația actualizării fiind prevăzută de Ordinul INS nr. 377/2024, privind actualizarea obiectului de activitate, aplicabil începând cu data de 1 ianuarie 2025. În contextul obligației de actualizare a obiectului de activitate, la nivelul ONRC a fost stabilită procedura necesară pentru implementarea actualizării, asigurându-se conformitatea cu noile reglementări. Astfel, începând cu 1 ianuarie 2025, profesioniștii completează Cererea de înregistrare în registrul comerțului (original) – (formularul actualizat va fi disponibil începând cu 01.01.2025), în care precizează obiectul principal de activitate conform CAEN Rev. 3. Cererea de înregistrare în registrul comerțului se depune prin intermediul portalului de servicii on-line, la ghișeu sau prin transmitere prin intermediul serviciilor de poştă/curierat și se soluționează de către registratorul de registrul comerțului. În acest sens: persoanele juridice în situația în care:
procedează doar la actualizarea obiectului de activitate, completează cererea de înregistrare în registrul comerțului (Anexa 2a) la secțiunea V ”Obiectul cererii privind înregistrarea în registrul comerțului” pct. 8 „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, fără a fi necesar a depune alte documente, cu excepția dovezii privind împuternicirea persoanei desemnate să îndeplinească formalitățile legale (original), dacă este cazul;
odată cu actualizarea obiectului de activitate solicită înregistrarea unei/unor alte/altor mențiuni în registrul comerțului, la secțiunea V ”Obiectul cererii privind înregistrarea în registrul comerțului” din cererea de înregistrare în registrul comerțului (Anexa 2a) completează pct. 8 „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3” și pct.4 ”înscriere mențiuni pentru firma...” cu bifarea casetei corespunzătoare modificării/modificărilor de la pct. 4.1, 4.2 sau 4.3, după caz, cu precizarea că documentele depuse în susținerea cererii de înregistrare la oficiul registrului comerțului de pe lângă tribunal, trebuie să fie întocmite potrivit CAEN Rev. 3 (ghidurile privind documentele ce se depun în susținerea cererii pot fi consultate pe pagina de internet a Oficiului Național al Registrului Comerțului, www.onrc.ro - Secțiunea Mențiuni);
actualizarea obiectului de activitate implică detalierea sau agregarea claselor CAEN, astfel cum sunt descrise în tabelul de corespondență, la secțiunea V ”Obiectul cererii privind înregistrarea în registrul comerțului” din cererea de înregistrare în registrul comerțului (Anexa 2a) completează pct. 8 „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3” și pct.4 ”înscriere mențiuni pentru firma...” cu bifarea la pct. 4.1 ” acte și fapte pentru care legea prevede obligația înscrierii” a casetei ”modificare obiect de activitate”, cu precizarea că documentele, depuse în susținerea cererii de înregistrare la oficiul registrului comerțului de pe lângă tribunal, trebuie să fie întocmite potrivit CAEN Rev. 3; (ghidurile privind documentele ce se depun în susținerea cererii pot fi consultate pe pagina de internet a Oficiului Național al Registrului Comerțului, www.onrc.ro - Secțiunea Mențiuni);
persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale (II) și întreprinderile familiale (IF) în situația în care:
procedează doar la actualizarea obiectului de activitate, completează cererea de înregistrare în registrul comerțului (Anexa 2b) la secțiunea dedicată de la pct. VII - „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, fără a fi necesar a depune alte documente, cu excepția, dovezii privind împuternicirea persoanei desemnate să îndeplinească formalitățile legale (original), dacă este cazul;
odată cu actualizarea obiectului de activitate solicită înregistrarea unei alte mențiuni în registrul comerțului, completează cererea de înregistrare în registrul comerțului (Anexa 2b), atât la secțiunea dedicată de la pct. VII - „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, cât şi la Secțiunea VI ”Obiectul cererii privind înregistrarea în registrul comerțului, ...” prin bifarea corespunzătoare a casetei pct. 2.1, 2.2 sau 2.3, după caz, cu precizarea că documentele depuse în susținerea cererii de înregistrare la oficiul registrului comerțului de pe lângă tribunal, trebuie să fie întocmite potrivit CAEN Rev. 3 (informații referitoare la documentele ce se depun în susținerea cererii pot fi consultate pe pagina de internet a Oficiului Național al Registrului Comerțului, www.onrc.ro - Secțiunea Mențiuni);
actualizarea obiectului de activitate implică detalierea sau agregarea claselor CAEN, astfel cum sunt descrise în tabelul de corespondență, completează cererea de înregistrare în registrul comerțului (Anexa 2b) la secțiunea de la pct. VII „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, prin bifarea casetelor ”modificare” și ”actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, cu precizarea că documentele, depuse în susținerea cererii de înregistrare la oficiul registrului comerțului de pe lângă tribunal, trebuie să fie întocmite potrivit CAEN Rev. 3 (ghidurile privind documentele ce se depun în susținerea cererii pot fi consultate pe pagina de internet a Oficiului Național al Registrului Comerțului, www.onrc.ro - Secțiunea Mențiuni);
În toate cazurile care implică actualizarea obiectului de activitate, oficiul registrului comerțului emite, cu titlu gratuit, un nou certificat de înregistrare, precum şi informații punctuale la zi din registrul comerțului. Pentru cererile înregistrate anterior datei de 31 decembrie 2024, inclusiv, și care au depuse în susținere documente întocmite conform CAEN Rev. 2, rămân aplicabile dispozițiile Ordinului INS nr. 337/20.04.2007 privind actualizarea Clasificării activităților din economia națională – CAEN Rev.2 și se vor soluționa ca atare, chiar dacă termenul de soluționare este stabilit după data de 1 ianuarie 2025, actualizarea obiectului de activitate conform noii clasificări CAEN Rev. 3 se va putea face ulterior și va impune depunerea unei noi cereri, care să reflecte modificările necesare conform acestei clasificări. Această situație nu limitează dreptul solicitantului ca, până la termenul de soluționare, să depună, în completarea cererii inițiale, documentele întocmite conform CAEN Rev. 3 și să efectueze completarea secțiunii dedicate actualizării obiectului de activitate. Certificatele de înregistrare şi certificatele constatatoare emise, de oficiile registrului comerțului, anterior datei de 01.01.2025, ca urmare a înregistrării datelor din declarația-tip pe propria răspundere privind autorizarea funcționării sau desfășurării activității, rămân valabile până la data actualizării obiectului de activitate, potrivit prezentului ordin. Pe pagina oficială (https://insse.ro/cms/ro/caen) Institutul Național de Statistică a publicat, pentru a fi consultate în vederea încadrării corecte a activității economice, structura completă a CAEN Rev.3 (link), precum și tabelul de corespondență CAEN Rev.2 - CAEN Rev.3 (link). Notă:
În cadrul actualizării obiectului de activitate conform CAEN Rev.3, persoanele fizice autorizate (PFA) vor putea înregistra un număr maxim de 5 clase de activități conform codului CAEN, iar întreprinderile individuale vor putea înregistra un număr maxim de 10 clase de activități conform codului CAEN. Aceste limite sunt stabilite în conformitate cu dispozițiile art. 16 alin. (1) , respectiv art. 24 alin. (1) din OUG nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, cu modificările și completările ulterioare.
Pentru cererile depuse prin portalul de servicii online, în cazul în care se procedează doar la actualizarea obiectului de activitate conform noii clasificări CAEN Rev. 3, se va utiliza fluxul suplimentar simplificat dedicat acestei operațiuni.
Comunicat privind ocuparea posturilor vacante și situația la zi privind soluționarea cererilor de înregistrare în registrul comerțului
16 decembrie 2024
Ocuparea posturilor vacante la Oficiul Național al Registrului Comerțului în perioada septembrie – decembrie 2024 În perioada august – septembrie 2024, Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) a organizat două sesiuni de concurs pentru ocuparea a 246 de posturi vacante, pentru care s-au înscris 153 de candidați. În urma evaluării, 79 de candidați au fost declarați admiși, dintre care 74 au fost efectiv angajați. În sesiunea din octombrie – decembrie 2024, ONRC a scos la concurs 182 de posturi vacante, atrăgând un număr de 583 de candidați. Din aceștia, 139 au fost declarați admiși, iar formalitățile de angajare vor fi finalizate după 15 ianuarie 2025. La momentul actual, instituția dispune de 1.422 de salariați dintr-un total aprobat de 1.792 de posturi, contribuind astfel la îmbunătățirea capacității administrative și operaționale ale Oficiului Național al Registrului Comerțului. Acest efort reflectă angajamentul Ministerului Justiției de a sprijini consolidarea activității ONRC, în vederea creșterii eficienței și transparenței în gestionarea registrului comerțului. Ocuparea posturilor de registrator de registrul comerțului în condițiile OUG nr. 109/2024 În conformitate cu prevederile Ordonanței de Urgență nr. 109/2024, Oficiul Național al Registrului Comerțului a organizat, în perioada noiembrie – decembrie 2024, selecția personalului de specialitate juridică pentru ocuparea funcției de registrator de registrul comerțului. ...
Informare privind modalitatea de raportare a informațiilor referitoare la impozitul pe profit potrivit Directivei (UE) 2021/2101, prevederi transpuse – pentru operatorii economici – prin Ordinul ministrului finanțelor nr. 2048/2022 privind completarea reglementărilor contabile aplicabile operatorilor economici
13 decembrie 2024
Pe site-ul Ministerului Finanțelor a fost publicat un comunicat privind modalitatea de raportare a informațiilor referitoare la impozitul pe profit, conform Ordinului ministrului finanțelor nr. 2048/2022 privind completarea reglementărilor contabile aplicabile operatorilor economici. Acest ordin transpune Directiva (UE) 2021/2101 a Parlamentului European și a Consiliului din 24 noiembrie 2021, care modifică Directiva 2013/34/UE în ceea ce privește prezentarea, de către anumite întreprinderi și sucursale, de informații privind impozitul pe profit - cunoscută și sub denumirea de Directiva CbCR. Conform comunicatului publicat pe site-ul Ministerului Finanțelor, operatorii economici trebuie să respecte noile cerințe de raportare privind impozitul pe profit, care implică transparență crescută și raportarea pe baza unor modele standardizate.
Potrivit art. 48c alin. (3) și (4) din Directiva contabilă, informațiile referitoare la impozitul pe profit pot fi raportate conform instrucțiunilor de raportare menționate în secțiunea III, părțile B și C din anexa III la Directiva 2011/16/UE a Consiliului din 15 februarie 2011 privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal și de abrogare a Directivei 77/799/CEE. Totodată, comunicatul precizează că până la aplicarea prevederilor Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2024/2952 al Comisiei din 29 noiembrie 2024 de stabilire a unui model comun și a unor formate de raportare electronică pentru aplicarea Directivei 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește informațiile care trebuie prezentate în rapoartele privind informațiile referitoare la impozitul pe profit, operatorii economici vizați de cerințele de raportare se pot folosi de:
instrucțiunile de raportare menționate în secțiunea III, părțile B și C din anexa III la Directiva 2011/16/UE;
modelul și formatele prevăzute de Regulamentul (UE) 2024/2952;
stabilirea unui format de raportare propriu, cu condiția ca raportul să includă toate informațiile prevăzute de reglementările contabile aplicabile.
Pentru mai multe detalii, precum și pentru accesarea ghidurilor de raportare, puteți consulta site-ul Ministerului Finanțelor la adresa: https://mfinante.gov.ro/agenti-economici - secțiunea Raportare CbCR.
COMUNICAT – privind stadiul soluționării cererilor înregistrate la ONRC
27 noiembrie 2024
ONRC: Numărul cererilor restante a scăzut cu 82.9% Pentru o informare corectă a profesioniștilor, Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) depune eforturi în scopul îmbunătățirii colaborării cu aceștia, inclusiv prin furnizarea de informații actualizate privind stadiul soluționării cererilor de înmatriculare, mențiuni, dizolvări, lichidări și radieri. Începând cu 13 septembrie 2024, dată la care doamna Luiza Mardare a fost numită în funcția de director general al ONRC, iar activitatea instituției a trecut în coordonarea directă a ministrei Justiției, doamna Alina – Ștefania Gorghiu, numărul cererilor restante s-a redus cu 82.9 % (numărul cererilor restante preluate la început de mandat a fost de 23.974 dosare, ajungând la un maxim de 27.344 dosare în data de 22 septembrie 2024, în prezent acesta scăzând la 4.676 dosare). Întârzierea termenelor de soluționare a cererilor, prima și cea mai importantă deficiență din activitatea Registrului Comerțului sesizată de profesioniști, a fost ameliorată constant prin suspendarea temporară a distribuirii aleatorii a dosarelor la nivel național și soluționarea acestora la nivelul oficiului registrului comerțului de pe lângă tribunalul în a cărui rază teritorială se află situat sediul social/profesional al profesionistului.
Precizăm faptul că, la nivelul Oficiului Registrului Comerțului de pe lângă Tribunalul București ( registrul cu cel mai mare numar de cereri inregistrate zilnic), numărul dosarelor restante la soluționare a fost de 7.168 la 13 septembrie 2024, crescând până la 7.977 în data de 22 septembrie 2023, în timp ce la data de 26noiembrie 2024 a ajuns la 2.762. Așadar, media zilnică de recuperare a restanțelor la nivel national a fost de 482 dosare. În ultimele două luni, la nivelul Registrului Comerțului s-au depus eforturi pentru rezolvarea cererilor restante, în acest sens fiind procesate, în paralel, atât cereri restante, cât și cereri nou înregistrate. În data de 26 noiembrie 2024, 27 registre teritoriale au ajuns cu solutionarea cererilor în termenul legal, 14 registre teritoriale mai inregistrau întarzieri la soluționare intre 1 si 3 zile iar Oficiului Registrului Comerțului de pe lângă Tribunalul București, din cauza numarului mare de cereri inregistrate zilnic, înregistra o intarziere de 4 zile. Data estimata de recuperare a restantelor, cu mentinerea mediei zilnice de recuperare, este 6 decembrie 2024. Totodată, incepand cu data de 26.07.2024, in sistemul informatic s-au inregistrat 1.289.439 solicitari, iar în perioada 13.09.2024 până în prezent, în sistemul informatic au fost înregistrate în total de 884.050 solicitări pentru Registrul Comerțului, din care prin portalul de servicii online s-au depus 667.483 solicitări. Dintre solicitările primite online, 626.278 solicitări au fost soluționate automat, (rezervări denumire firmă, furnizări de informații din Registrul Comerțului, furnizări din Registrul Beneficiarilor Reali, etc.), iar pentru 41.205 solicitări a fost necesară intervenția operatorului uman.
Informații privind aplicabilitatea prevederilor legale privind factura electronică RO-e Factura la nivelul ONRC
02 octombrie 2024
Referitor la prevederile OUG nr. 120/2021 privind administrarea sistemului național RO-e Factura și cele ale Codului Fiscal (Legea nr. 227/2015), vă aducem la cunoștință următoarele aspecte:
Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), prin activitatea sa de bază desfășurată ca autoritate publică, emite facturi fără TVA pentru serviciile specifice registrului comerțului, având CUI 14942091. Conform interpretării prevederilor art. 266 și art. 269 alin. (5) din Codul Fiscal, pentru aceste activități, ONRC nu este persoană impozabilă și, prin urmare, nu are obligația de a transmite aceste facturi prin sistemul RO-e Factura. Facturile emise pentru activitățile specifice de registru nu intră sub incidența OUG nr. 120/2021.
În ceea ce privește activitățile economice desfășurate de ONRC în afara domeniului specific de registru, care sunt în sfera concurențială și supuse TVA, ONRC este considerată persoană impozabilă în scopuri de TVA. Pentru aceste activități economice, având CUI RO24216886, ONRC are obligația de a transmite facturile prin sistemul RO-e Factura, conform OUG nr. 120/2021. Începând cu data de 1 iulie 2024, ONRC s-a înrolat în acest sistem și transmite facturile cu TVA pentru aceste activități.
Informații privind noul format al numărului de ordine din registrul comerțului
01 octombrie 2024
Prin noul sistem informatic al ONRC s-au implementat o serie de transformări, una dintre acestea fiind implementarea sistemului de alocare a numărului de înregistrare unic, în sensul că numărul de ordine din registrul comerțuluise alocă la nivel național o singură dată la înmatriculare și este valabil pe toată durata de viață a profesionistului indiferent unde acesta își va muta sediul social pe teritoriul României. Noul format al numărului de ordine din registrul comerțului este următorul:
YAAAAXXXXXXJJC
Y = J/F/C (tipul registrului, indicativul “J” pentru persoanele juridice/ indicativul “F” pentru persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale/ indicativul “C” pentru societățile cooperative)
AAAA = este anul de înmatriculare al profesionistului
XXXXXX = numărul de ordine din registrul comerțului (se completează cu 0 pana la completarea celor 6 cifre) pentru fiecare tip de registru (J, F sau C)
JJ = cod județ (00 pentru profesioniști înmatriculați după data de 26.07.2024 sau codul județului de la ultimul sediu, pentru profesioniștii înmatriculați anterior datei de 26.07.2024)
C = cifra de control, suma cifrelor ( ascii aferent J=74/F=70/C=67 +A+A+A+A+X+X+X+X+X+X+J+J) pentru care se aplica modulo 10 (modulo este o operație binară care produce restul împărțirii a două numere întregi a și b, adică a mod b = r , unde r este număr întreg).
Prin urmare, numărul unic de înregistrare în registrul comerțului, pentru profesioniștii înmatriculați anterior datei de 26.07.2024 (data punerii în funcțiune a noului sistem informatic) se va transforma (conform noului format) pentru toți profesioniștii care vor solicita înregistrarea unor mențiuni (ce modifică denumirea, sediul social/profesional, obiectul principal de activitate sau forma juridică) ce se vor reflecta în datele din documentele emise de Registrul Comerțului.
Întreprinzători debutanți Se acordă persoanelor care nu au mai fost asociați sau acționari într-o întreprindere constituită în Spatiul Economic European și debutează în afaceri ... află mai multe
Studenți Facilități acordate studenților care doresc să înființeze o afacere proprie potrivit HG nr. 166/2003. Potrivit prevederilor HG nr. 166/2003, studenții ... află mai multe
► REGULAMENTUL (CE) NR. 1435/2003 din 22 iulie 2003 privind statutul societatii cooperative europene (SCE)
Art. 5:Statutul (1) În sensul prezentului regulament, expresia "statutul SCE" desemneaza atât actul constitutiv, cât si, în cazul în care face obiectul unui act separat, statutul propriu-zis al SCE. (2) Membrii fondatori elaboreaza statutul SCE, în conformitate cu dispozitiile prevazute pentru constituirea cooperativelor prevazute de legislatia statului membru pe al carui teritoriu se afla sediul social al SCE. Acesta se întocmeste în scris si se semneaza de catre membrii fondatori. (3) Legislatia aplicabila în statul membru pe al carui teritoriu se afla sediul social al SCE, în sensul controlului preventiv al unei societati pe actiuni în timpul etapei de constituire, se aplica prin analogie controlului constituirii SCE. (4) Statutul SCE cuprinde cel putin urmatoarele: - firma precedata sau urmata de sigla "SCE" si, dupa caz, de termenii "cu raspundere limitata"; - indicarea obiectului de activitate; - numele persoanelor fizice si firmei persoanelor juridice care sunt membri fondatori ai SCE, cu indicarea, în al doilea caz, a obiectului si sediului social al acestora; - adresa sediului social al SCE; - conditiile si procedurile aplicabile în cazul admiterii, excluderii si retragerii membrilor; - drepturile si obligatiile membrilor si, dupa caz, categoriile diferite de membri, precum si drepturile si obligatiile fiecarei categorii; - valoarea nominala a partilor sociale subscrise, precum si cuantumul de capital subscris si indicarea variabilitatii capitalului; - normele specifice privind alocarea excedentelor care trebuie repartizate, dupa caz, pentru rezerva legala; - atributiile si competentele membrilor din fiecare organ de conducere; - conditiile pentru numirea si revocarea membrilor organelor de conducere; - cerintele cu privire la întrunirea majoritatii si a cvorumului; - durata societatii, în cazul în care aceasta este limitata. Prin semnarea actului constitutiv, fondatorii îşi asumă răspunderea pentru îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 15 din Legea nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației, republicată, cu modificările ulterioare, respectiv art. 6 din Legea nr. 31/1990, pentru a fonda o societate, în actul constitutiv fiind prevăzută o clauză în acest sens.
Art. 6 din Legea nr. 31/1990: Nu pot fi fondatori persoanele care, potrivit legii, sunt incapabile ori cărora li s-a interzis prin hotărâre judecătorească definitivă dreptul de a exercita calitatea de fondator ca pedeapsă complementară a condamnării pentru infracţiuni contra patrimoniului prin nesocotirea încrederii, infracţiuni de corupţie, delapidare, infracţiuni de fals în înscrisuri, evaziune fiscală, infracţiuni prevăzute de Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, sau pentru infracţiunile prevăzute de prezenta lege.
II. Dispoziții privind declararea beneficiarului real
Potrivit art. 56 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare:
(1) Persoanele juridice supuse obligaţiei de înregistrare în registrul comerţului depun la înmatriculare şi ori de câte ori intervine o modificare o declaraţie privind beneficiarul real al persoanei juridice, în vederea înregistrării în Registrul beneficiarilor reali al societăţilor.
(13) Suplimentar faţă de obligaţia prevăzută la alin. (1) persoanele juridice supuse obligaţiei de înregistrare în registrul comerţului, care au în structura acţionariatului entităţi înmatriculate/înregistrate şi/sau care au sediul fiscal în jurisdicţii necooperante din punct de vedere fiscal şi/sau în jurisdicţii cu grad înalt de risc de spălare a banilor şi/sau de finanţare a terorismului şi/sau în jurisdicţii aflate sub monitorizarea organismelor internaţionale relevante, pentru risc de spălare a banilor/finanţare a terorismului, depun anual o declaraţie privind beneficiarul real al persoanei juridice, în vederea înregistrării în Registrul beneficiarilor reali al societăţilor, în termen de 15 zile de la aprobarea situaţiilor financiare anuale.
*) Termenul de depunere a declaraţiei privind beneficiarul real, prevăzută la art. 56 alin. (13), este de 90 de zile de la încetarea stării de alertă
(7) Obligaţia prevăzută la alin. (1) este îndeplinită şi prin includerea, la înmatriculare, în actul constitutiv, a datelor de identificare ale beneficiarilor reali şi a modalităţilor în care se exercită controlul asupra persoanei juridice. Modificarea ulterioară a datelor de identificare ale beneficiarilor reali nu instituie obligaţia întocmirii unui act modificator la actul constitutiv, declararea acestora îndeplinindu-se în condiţiile alin. (1).
OUG Nr. 123/2022 privind modificarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 906/14.09.2022):
Art. II: Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, regiile autonome, companiile şi societăţile naţionale şi societăţile deţinute integral sau majoritar de stat depun la înmatriculare şi ori de câte ori intervine o modificare o declaraţie privind beneficiarul real al persoanei juridice, în vederea înregistrării în Registrul beneficiarilor reali al societăţilor.
Art. III: În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, regiile autonome, companiile şi societăţile naţionale şi societăţile deţinute integral sau majoritar de stat, înmatriculate anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, depun o declaraţie privind beneficiarul real al persoanei juridice, în vederea înregistrării în Registrul beneficiarilor reali al societăţilor.
NOTĂ:
În cazul în care, la înmatriculare, în actul constitutiv sunt incluse și datele de identificare a beneficiarului/beneficiarilor real/reali și modalitatea de exercitare a controlului, nu mai este necesară depunerea declarației pe proprie răspundere privind beneficiarul/beneficiarii real/reali.
Dacă, după înmatriculare, persoana juridică solicită doar modificarea datelor de identificare a beneficiarilor reali și a modalității de exercitare a controlului, nu va depune un act modificator al actului constitutiv, ci va depune doar declarația pe proprie răspundere privind beneficiarul/beneficiarii real/reali.
În situația în care, persoana juridică solicită înregistrarea în registrul comerțului a modificării actului constitutiv, care implică, pe lângă alte modificări și modificarea datelor de identificare a beneficiarului/beneficiarilor real/reali (ex: transmiterea părților de interes si a părților sociale, schimbarea membrilor organelor de conducere și de control etc.), nu are obligația să insereze în actul modificator la actul constitutiv noile date de identificare privind beneficiarul/beneficiarii real/reali (numele, prenumele, data şi locul naşterii, codul numeric personal, seria şi numărul actului de identitate, cetățenia, domiciliul sau reşedinţa). În această situație, datele de identificare se vor înregistra din declarația pe proprie răspundere dată de reprezentantul legal al persoanei juridice, ce va fi depusă în susținerea cererii de înregistrare. Prin urmare, inserarea în actul modificator la actul constitutiv a datelor de identificare privind beneficiarul/beneficiarii real/reali este o opțiune a profesionistului, acesta având obligația de a declara beneficiarul/beneficiarii real/reali prin depunerea declarației pe proprie răspundere privind beneficiarul/beneficiarii real/reali, astfel cum prevede Legea nr. 129/2019.Chiar și în cazul în care, în actul modificator al actului constitutiv, persoana juridică a inserat toate datele de identificare necesare înregistrării beneficiarului/beneficiarilor real/reali în Registrul beneficiarilor reali, este necesară depunerea declarației pe proprie răspundere a reprezentantului legal cu privire la declararea beneficiarului/beneficiarilor real/reali ai profesionistului. În situația în care, se depune act constitutiv actualizat odată cu depunerea declarației pe proprie răspundere privind beneficiarul/beneficiarii real/reali (actualizare/modificare date), acesta va face obiectul înregistrării în registrul comerțului, independent de înscrierea noii declarații în Registrul Beneficiarilor Reali. Actul constitutiv actualizat în condițiile mai sus menționate se poate depune și ulterior înscrierii declarației pe proprie răspundere privind beneficiarul/beneficiarii real/reali (actualizare/modificare date), caz în care datele din actul constitutiv actualizat, referitoare la beneficiarii reali, trebuie să concorde cu noile date înscrise în Registrul Beneficiarilor Reali.
CAEN (Clasificarea activităților din economia națională) - reprezintă acronimul utilizat pentru a desemna clasificarea statistică națională a activităților economice din România.
privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată, cu modificări, prin Legea nr 179/2017 - adresa de e-mail pentru primire în format electronic a copiei după cartea de identitate: carteidentitate@onrc.ro - adrese de e-mail pentru comunicare documente de la alte instituții conform art. 21 alin.2 din OUG nr. 41/2016:
Informații privind prelungirea procedurii de selecție a ONG-urilor în vederea constituirii consorțiului de organizații neguvernamentale cu rol consultativ pentru activitățile Comitetului pentru e-guvernare și reducerea birocrației. - Anunțul privind prelungirea perioadei de selecție - Procedura de selecție
Informații privind întreprinderile conform Regulamentul (UE) 2018/1724 al Parlamentului European și al Consiliului din 2 octombrie 2018 privind înființarea unui portal digital unic pentru a oferi acces la informații, la proceduri și la servicii de asistență și de soluționare a problemelor - Single Digital Gateway